La Tahdzan (Pilihan Bab 40 - 45)

Chapter 40 (Bahagian 1): JGN BERSEDIH, TUHAN MAHA PENGAMPUN & MAHA PENERIMA TAUBAT –

Tidakkah cukup melegakan dada anda, menghilangkan kesedihan dan ketakutan anda, serta membahagiakan diri anda dengan firman Allah dalam surah Az-Zumar, ayat 53:”Katakanlah: “Hai hamba-hambaku, yg melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, jgnlah kamu berputus asa dari rahmat Allah.Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dialah Yang maha Pengampun lagi Maha Penyanyang”. [to be continued]



Chapter 40 (Bahagian Akhir): JGN BERSEDIH, TUHAN MAHA PENGAMPUN & MAHA PENERIMA TAUBAT –

Dalam sebuah hadith sahih, Rasulullah bersabda: Allah Tabaaraka wa Ta’ala berfirman: “Wahai anak Adam, selama kalian mahu memohon dan mengharapkan (ampunanKu), tentu akan Aku ampuni semua dosa2 kalian dan Aku tidak peduli (meskipun dosa kalian banyak). Wahai anak Adam, sekalipun dosa2 kalian menupuk setinggi langit, kemudian kaliam memohon ampunanKu,tentu akan Aku ampuni dosa kalian dan tidak Aku pedulikan (meskipun dosa yg kalian kerjakan itu dosa besar). Wahai anak Adam, sekiranya kalian dtg kpdKu dgn dosa sepenuh isi bumi, kemudian kalian mati dgn tdk menyekutukanKu dgn apapun, Aku akan memberikan ampunan sepenuh isi bumi kpd kalian.”



Chapter 41 (Bahagian 1): JANGAN BERSEDIH, SETIAP SESUATU TLH ADA QADHA DAN QADARNYA –

Segala sesuatu itu ada dan akan terjadi sesuai dgn ketentuan qadha dan qadar. Ini merupakan keyakinan org2 Islam dan para pengikut setia Rasulullah.Tiada suatu pun terjadi di dalam ala mini kecuali dgn sepengetahuan Allah, izin-Nya dan ketentuan-Nya.”Tidak suatu bencana pun yg menimpa dibumi ini dan (tidak pula) pd dirimu sendiri melainkan tlh tertulis didlm kitab(Lauh Mahfuz) sblm Kami menciptanya.Sesungguhnya yg demikian itu adlh mudah bagi Allah” – Al Hadid, ayat 22 [to be continued]


Chapter 41 (Bahagian 2): JANGAN BERSEDIH, SETIAP SESUATU TLH ADA QADHA DAN QADARNYA –

Dalam sebuah hadith disebutkan: “Sungguh menakjubkan urusan ogr mukmin! Semua urusannya mengandungi kebajikan baginya dan hal ini tidak berlaku bagi seorang pun , kecuali org mukmin.Jika mendapat kegembiraan, ia bersyukur, maka ini baik baginya; dan jika ditimpa musibah, ia bersabar, maka ini pun baik baginya.” Dalam sebuah hadith yg lain juga disebutkan: “Ketahuilah bahawa smua nikmat atau musibah yg tlh ditetapkan Allah bakal mengenamu,pasti tidak akan meleset darimu; dan semua nikmat atau musibah yg tlh ditetapkan Allah bakal meleset darimu,pasti tdk akan mengenaimu” [to be continued]


Chapter 41 (Bahagian Akhir): JANGAN BERSEDIH, SETIAP SESUATU TLH ADA QADHA DAN QADARNYA –

Baginda juga bersabda:”Segeralah melakukan hal yg bermanfaat bagimu.Mintalah pertolongan Allah dan janganlah bersikap lemah.Jika kamu ditimpa musibah, jgnlah berkata: ‘Jikalau aku melakukan begini, tentu akan begini dan begitu’; tetapi katakanlah:’apa yg tlh ditakdirkan dan dikehendaki Allah,pasti terjadi." Hadith lain disebutkan: “Allah tidak menetapkan qadha’ bg seorg hamba, kecuali qadha’ itu baik bg dirinya”.Syeikhul Islam Ibnu Taimiyyah pernah ditanya: ‘Apakah maksiat itu baik bg sorang hamba? Jawap beliau: “Ya! Namun dgn syarat dia harus menyesali, bertaubat, beristigfar dan menghentikan perbuatan itu”


Chapter 43: JANGAN BERSEDIH, PERBANYAKKAN ISTIGFAR,SESUNGGUHNYA TUHAN KAMU MAHA PENGAMPUN –

Perbanyakkan istigfar, agar anda menemui jalan keluar, memperolehi ketenangan batin, rezeki yg halal, zuriat yg soleh dan hujan lebat yg membawa berkah. Dalam sebuah hadith disebutkan: Barang siapa memperbanyakkan istigfar, nescaya Allah akan menjadikan baginya utk setiap kesempitan dan jalan keluar utk setiap kesulitan.Anda harus byk membaca Sayyidul Istigfar, sebagaimana termuat dlam hadith Shahih al-Bukhari: “ Ya Allah, Engkaulah Tuhanku.Tiada Tuhan selain Engkau, Engkaulah yg tlh menciptakan aku dan aku adalah hambaMu. Aku berada dalam janji utk mentaati-Mu sejauh kemampuanku. Aku berlindung kpdMu dari keburukan yg tlh kuperbuat. Aku mensyukuri semua nikmat yg tlh Engkau berikan kpdku dan aku mengakui semua dosa yg tlh aku perbuat, maka ampunilah diriku kerana tiada lg yg dpt mengampuni dosa, selain Engkau.”


Chapter 44: JANGAN BERSEDIH, INGATLAH SELALU KPD ALLAH –

Firman Allah dlm surah Ar-Ra’d, ayat 28: “…ingatlah, hanya dgn mengingati Allahlah hati menjadi tenang”. Dalam hadith sahih disebutkan:’(Perumpamaan) org yg selalu berzikir kpd Allah dan yg tidak pernah berzikir kpd Allah bagaikan org hidup dan mati.’ Rasulullah jg bersabda: ‘Mudah-mudahan Al-Mufarridun mendahului (keberhasilannya).’ Para sahabat bertanya:’Siapakan Al-Mufarridun itu, wahai Rasulullah?’. Nabi bersabda: ‘Mereka adalah LELAKI DAN PEREMPUAN YG BYK BERZIKIR KPD ALLAH’.


Chapter 45: JANGAN BERSEDIH, KERANA RAHMAT ALLAH MELIMPAH –

Firman Allah dalan surah Yusuf, ayat 87: ‘…sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah kecuali org-org kafir”. Juga dalam surah Al-Anbiya’, ayat 88: “ ….maka Kami telah memperkenankan doanya dan menyelamatkannya dari kedukaan. Dan demikianlah Kami selamatkan orang-orang yg beriman”. [Dan sebagai peringatan bersama, renung2 lah surah Al-Ahzab:10-11, ‘ dan kamu MENYANGKA KPD ALLAH DGN BERMACAM2 PRASANGKA.DISITULAH DIUJI ORG2 MUKMIN DAN DIGONCANGKAN HATINYA DGN GONCANGAN YG SGT DASYAT]


******************************

Ini hanya petikan-petikan yang diambil dari buku. Dicadangkan supaya pembaca dapat membeli buku yang betul-betul buku (camne nk explain? paham kot kan?) supaya manfaat yang sebenar dan sepenuhnya dapat dinikmati. =)

Tak mahal pun. skang ni dah macam-macam version dah. pegi mana2 pun ade.bkn setakat kat kedai-kedai yang jual kitab, pi MPH, Kinokuniya, ape2 kedai yang lain pun ade in sya Allah.

Jadi, selamat membaca dan selamat membeli!! :)

Wallahu'alam
Wassalaam

CONVERSATION

0 ulasan:

Back
to top