La Tahdzan (Pilihan Bab 01 - 09)


Chapter 1 : MERENUNGLAH DAN BERSYUKURLAH-

Setiap manusia seharusnya selalu mengingati nikmat yg Allah kurniakan kepada anda. “Sekiranya kalian menghitung-hitung nikmat Allah, nescaya kalian tidak akan dapat menghitungnya [Ibrahim:34]. Anda sebenarnya telah meraup kenikmatan yg tiada terhitung dan kesempurnaan tubuh badan, tetapi sayangnya anda tidak menyedarinya.Anda acapkali memikirkan sesuatu yg tlh hilang, sehingga ANDA LUPA MENSYUKURI APA YG ADA DI HADAPAN ANDA!


Chapter 2 : YANG LALU, BIARLAH BERLALU-

Mengingati masa lalu dan menghadirkan kembali dalam kehidupan kita sekarang, kemudian bersedih diatas kedukaan dan kegagalan didalamnya merupakan satu tindakan bodoh dan gila.Dengan kembali ke masa lalu, beerti anda akan merasakan kembali keresahan.Manusia sebenarnya tidak perlu melihat masa lalu dan memalingkan wajahnya ke belakang, kerana angin akan terus berhembus ke depan, air akan mengalir ke depan, setiap kafilah akan berjalan ke depan.Oleh kerana itu, JANGANLAH MENYALAHI SUNNAH KEHIDUPAN!


Chapter 5 : JADIKAN KRITIKAN TAJAM SEBAGAI PENGHORMATAN-

Jika anda seorang yg selalu memberi, membaiki,mempengaruhi dan berusaha membangun, anda akna selalu menjumpai kritikan2 yg pedas dan pahit.org yg duduk di atas tanah tidak akan pernah jatuh.kuatkan jiwa utk mendengar kritikan,cemuhan dan hinaan mereka!kritikan mereka yg menyakitkan itu pd hakikatnya merupakan ungkapan penghormatan utk anda.BAHKAN ANDA JUGA DAPAT MELAWAN PERKATAAN MEREKA YG BRUUK DGN DIAM SERIBU BAHASA DGN CARA MEMPERBAIKI AKHLAQ DAN MELURUSKAN SETIAP KESALAHAN ANDA".


Chapter 6 : BERHARAPLAH AKAN REDHA ALLAH SEMATA-

Allah menciptakan para hambaNya agar selalu mengingatiNya.tabiat utk mengingkari,membangkang dan meremehkan sesuatu kenikmatan adalah penyakit yg umum menimpa jiwa manusia.Siapa sahaja yg kebaikannya diabaikan dan dilecehkan oleh org2 yg menyalahi fitrahnya,sudah sayugianya menghadapi semua itu dgn kepala dingin.BERBUAT BAIKLAH HANYA DEMI ALLAH SEMATA,MAKA ANDA AKAN MENGUASAI KEADAAN.


Chapter 7 : BERBUAT BAIK KPD ORG LAIN AKAN MELAPANGKAN DADA -

"Kebajikan itu sebaik namanya,keramahan seramah wujudnya,dan kebaikan sebaik rasanya.Berbuat baiklah sesama manusia,nescaya anda akan mendapatkan ketenteraman dan kedamaian hati!Menebarkan senyuman manis kpd org2 yg 'miskin akhlaq' merupakan sedekah jariyah. "SEKALIPUN ENGKAU BERTEMU DGN SAUDARAMU DG WAJAH CERIA (al-hadith)"

CONVERSATION

0 ulasan:

Back
to top