La Tahdzan (Pilihan Bab 46 - 49)

Chapter 46: JANGAN BERSEDIH, MAAFKAN ORG YG MENYAKITI ANDA ITU LBH BAIK –

Harga hukuman (qisas) sangatlah mahal dan itulah yg harus dibayarkan oleh seseorang pendendam dan pendengki, iaitu org yg menderita kerana memelihara dendam dlm hatinya. Dan sesungguhnya Allah telah mengkhabarkan kpd kita ttg ubat dan penyembuhan penyakit ini, sebagaimana dlm surah Al-‘Imran, ayat 134: ‘…dab, org2 yg menahan amarahnya and memaafkan (kesalahan) orang…’ & surah Al-A’raf, ayat 199: ‘Jadilah kamu pemaaf dan suruhlah org mengerjakan yg ma’ruf, serta berpalinglah dari org2 yg bodoh.’


Chapter 47: JANGAN BERSEDIH, MASIH BYK NIKMAT YG ADA PADA DIRI ANDA

Fikirkanlah nikmat dan kurniaan Allah yg amat besar. Lalu bersyukurlah kepadaNya atas semua nikmat itu dan sedarilah bahawa anda benar2 telah bergelimang dengan pemberian-Nya.Dalami surah Al-balad, ayat 8-10:”bukankah Kami tlh memberikan kepadanya kedua mata, lidah dan dua bibir.Dan Kami telah menunjukkan kepadanya dua jalan.” Terdapat byk nikmat yg terus mengalir dan nikmat yg plg agung adlh nikmat hidayah rabbaniyyah, yakni agama Islam.BETAPA BYK HARTA YG ADA DITANGANMU, NAMUN MENGAPA ANDA ENGGAN BERSYUKUR!!

Chapter 49: BANYAK CARA YG DPT MENGUSIR KESEDIHAN –

Istirehat bg seseorang mukmin itu adalah kelalaian, waktu yg luang adlh pembunuh dan pengangguran adalah kebathilan. Oleh sbb itu, bergeraklah dan bekerjalah, berlatihlah dan kajilah sesuatu, bacalah Al-Quran dan bertasbihlah, tulislah sesuatu dan kunjungilah sahabat anda! Ingat, sehari shj waktu anda kosong tanpa sebarang kegiatan, nescaya kesedihan,kedukaan,kecemasan dan keraguan akan mudah menyelinap didalam tubuh anda.Dan apabila berlaku sedemikian, maka anda akan menjadi lapangan permainan para syaitan.

CONVERSATION

1 ulasan:

david santos berkata...

To avoid such a tragedy happening again, and for the salvation of our children, we are doing a worldwide campaign, displaying the image of NURIN JAZLIN JAZIMIN in blogs all over the world on 25th April 2008. Let's not forget NURIN JAZLIN.

Thank you

Back
to top