La Tahdzan (Pilihan Bab 30 - 39)

Chapter 30: BERSIKAPLAH SEWAJARNYA –


Keadilan adalah merupakan tuntutan akal dan juga syariat.Menyebarkan desas desus yg dpt menggelisahkan prg lain adlh sgt dilarang oleh syariat dan termasuk tindakan murahan.Dudukkanlah hati anda pd kerusinya,nescaya kebanyakan hal yg dikhuatirkan tidak akan pernah terjadi..Wahai org berakal dan sedar,tmptkanlah segala sesuatu sesuai dgn ukurannya.Dan ingat;sesungguhnya kebanyakan kekhuatiran dan desas-desus itu sedikit kebenarannya dan jarang pula yg benar2 terjadi.



Chapter 31 (Bahagian 1): KESEDIHAN BUKAN KEHARUSAN –



Bersedih itu sgt dilarang berdasarkan firman Allah dalam surah Al-Hijr:88, At-Taubah:40, Al-Imran:139 & Al-Baqarah:38.Kesedihan itu hanya akan memadamkan api motivasi, membunuh roh semangat dan membekukan jiwa.Ini adalah kerana kesedihan hanya memiliki daya yg menghentikan dan bukan menggerakkan.Rahsia utk menghindari itu semua adalah dgn menanamkan prinsip bahwa kesedihan adalah sesuatu yg boleh ditangani,bkn sesuatu yg tidak boleh dikawal sehingga kita harus menyerah kepadanya"


Chapter 31 (Bahagian 5 –FINAL): KESEDIHAN BUKAN KEHARUSAN –


Hanya Allahlah satu-satunya Dzat yg layak kita mohon agar Dia berkenan melapangkan hati kita dgn cahaya iman, menunjukkan hati kepada jalan-Nya yg lurus, dan menyelamatkan kita dari kehidupan yg susah dan menyempitkan..Marilah kita sama-sama memanjatkan doa yg mujarab dan penuh ketulusan, yakni doa utk menghilangkan kedukaan, kecemasan dan kesedihan: [Utk mendapatkan doa-doa tersebut, sila kunjungi à http://salwasaleh.blogspot.com/2007/02/doa-menghilangkan-kedukaan.html].


Chapter 32 (Bahagian 1): TERSENYUMLAH –


Tertawa sewajarnya merupakan ubat kecemasan dan pelipur kesedihan.Dlm senyuman terdapat kekuatan yg menakjubkan dlm membuat jiwa bergembira dan menyenangkan hati.Rasulullah S.A.W sendiri sesekali tertawa hingga tampak gerahamnya. Tertawa adalah merupakan puncak kegembiraan,keceriaan dan keriangan asalkan yg demikian itu adlh tertawa yg tidak berlebihan.Pepatah menyebut: ‘Janganlah terlalu byk ketawa, kerana terlalu byk tertawa akan mematikan hati’. [to be continued]



Chapter 32 (Bahagian 3): TERSENYUMLAH –


"Org yg murah dgn senyuman dlm menjalani hidup ini bkn sahaja org yg plg mampu membahagiakan dir sendiri, tetapi juga org yg berkemampuan lebih dalam mengerjakan berbagai urusan.Senyuman tidak akan berharga sekiranya terbit dari hati yg tulus dan utk menutupi perangai yg tidak baik kerana RAUT WAJAH SESEORANG ADALAH BISIKAN GAMBARAN KEADAAN JIWANYA. [to be continued]


Chapter 32 (Bahagian 6 –FINAL): TERSENYUMLAH –


"Sesungguhnya kita sgt memerlukan kepada senyuman, wajah ceria,hati yg lapang,akhlak yg menawan,jiwa yg lembut dan keramahan.Jgn bersedih,kerana anda tlh melalui kesedihan itu kelmarin dan ia sama sekali tidak memberi sebarang manfaat pun.Jgn besedih kerana kesedihan akan membuatkan air yg segar terasa pahit,mawar kelihatan layu dan dunia terasa bagai penjara.Jgn bersedih kerana anda masih punyai mata,telinga,bibir,tgn, kedamaian dan kesihatan tubuh badan.”MAKA NIKMAT RABB KAMU YG MANAKAH YG KAMU DUSTAKAN??”



Chapter 34 : ILMU PENGETAHUAN DAPAT MEMBUAT BAHAGIA –


Kebodohan itu adalah tanda kematian jiwa, terbunuhnya kehidupan dan mensia-siakan umur.Sebaliknya, ilmu adalah cahaya bagi hati nurani, menghidupkan jiwa dan pemacu semangat. Sekiranya anda inginkan kebahagiaan, maka tuntulah ilmu, carilah ilmu pengetahuan dan raihlah pelbagai manfaatnya.Hadith: Siapa sahaja yang dikehendaki Allah menjadi baik, nescaya akan Dia fahamkan tentang agama (islam)”




Chapter 36 : KENDALIKAN PERASAAN ANDA –


"Emosi dan perasaan seseorang akan bergolak disebabkan dua perkara; kegembiraan yg memuncak dam musibah yg berat.Dalam hadith, baginda bersabda: “Sesungguhnya aku(nabi) melarang dua suara yg dungu dan buruk, iaitu suara ketika sedang mendapatkan kenikmatan(bersuka ria) dan suara ketika tertimpa musibah(meratap)”.Oleh itu, sesiapa yg mampu menguasai perasaannya dalam setiap peristiwa, maka dia berhak mendapat penghargaan berupa hati yg teguh serta memperoleh kebahagiaan yg tenang dan kenikmatan KERANA DIA BERJAYA MENGALAHKAN NAFSUNYA!



Chapter 37 : CINTAILAH RASULULLAH, NESCAYA ANDA AKAN MENEMUI KEBAHAGIAAN –

Rasulullah S.A.W diutuskan kpd umat manusia dgn membawa dakwah rabbaniyyah dan tdk mempunyai kepentingan terhadap duniawi.kaum mukminin seringkali disiksa kerana dakwah yg mereka sampaikan.Jiwa mereka digoncang keras hingga hati mereka seakan naik ke tenggorokan namun mereka ttp berperasangka baik terhadap Allah dan tetap mencintai Rasulullah S.A.W. Semuanya itu kerana mereka dpt melihat pd diri Nabi Muhammad terdapat semua makna kebaikan dan kebahagiaan dan juga tanda kebajikan serta kebenaran.BAGINDA ADALAH PENUNJUK JLN BG SIAPA SAHAJA YG MENGHADAPI PELBAGAI MASALAH BESAR.



Chapter 39 : SINGKIRKAN KEGELISAHAN –

Firman Allah dalam surah Al-insyirah, ayat 1: Bukankah Kami tlh melapangkan untukmu dadamu. Ayat ini bersifat umum utk setiap org yg menerima kebenaran. Janganlah bersedih! Anggap sahaja diri anda tidak akan hidup kecuali sehari sahaja, maka mengapa anda harus bersedih, marah dan kesal pd hari ini? Hiduplah dlm batasan hari ini sahaja.Jgn mengingat masa lalu dan risau masa akan datang.Jangan bersedih kerana USIA ANDA YG SEBENARNYA ADLH KEBAHAGIAAN DAN KETENANGAN HATI ANDA!


CONVERSATION

0 ulasan:

Back
to top